Omdat het kan - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van BAMM - WaarBenJij.nu Omdat het kan - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van BAMM - WaarBenJij.nu

Omdat het kan

Blijf op de hoogte en volg

21 Januari 2014 | Laos, Don Det Tok

Nog steeds onbekende verkeersregels, links rijden met ons gehuurde fietsjes, dus gewoon gaan, zo niet, dan toch, en anders stoppen ze wel.. zo werkt het, denk ik.

Oke, ik ben er gewoon nog steeds niet uit, de route ook niet. Maar onder het mom; ergens kom je altijd.. kwamen we perongeluk perfect uit. Massage pakket 1; 40 min voetmassage, 40 min Thai massage en 40 aroma olie massage. Oftewel 2 uur lang gevouwen, gekneed en gemasseerd voor.. hou je vast... omgerekend €8,91... BAMM!

Over de prijzen blijf ik me verbazen, maar went snel!

Goed in model na de massage zijn met de bus van Chiang Mai (Noord Thailand) naar Chiang Kong vlakbij Laos boarder gereden en dit met een schrale 140 km per uur, omdat het kan met 10 passagiers in je busje. Flitspalen staan er geen, dus waarom ook niet?!

Op naar Laos, welkom malariapillen!
Dag 1 met de slowboat vanaf Huay Xai naar Pakbeng. Nachtje geslapen, ontbijt aan de Mekong rivier en de tweede dag door naar Luang Prabang.
Tuk-tuk chauffeur vroeg ons of we naar de waterfalls wilde, en liet ons een plaatje zien dat te mooi lijkt om waar te zijn. Maar omdat dit op ons lijstje stond, zijn we op het aanbod ingegaan.. en ja hoor.. mag het een keer kloppen :-)

Vanuit hier zijn we met de mini-van doorgegaan naar Vang Vieng. Ik had me bedacht dat het allemaal niet gekker kon in het verkeer/ met de weg. Maar natuuuurlijk kan dit. We rijden de berg op en ineens staan we stil. Wat
nu weer? Weer een toiletstop in de middle of nowhere? Maar daarvoor staan er net teveel auto's stil. De chauffeur stapt uit en we volgen. Berg verzakt, en nu?? Terug rijden en een andere route lijkt me een goed plan, waarop de chauffeur zegt "no, no, we waite". Leuk, maar waarop dan?? Ze maakten met graafmachines een tijdelijke route, en ja hoor, tijd later rijden we er echt overheen; knettergek!

In Vang Vieng hebben we een dagtour geboekt; cave-tubing, 10km kayakking(voor beginners) en naar de blue lagoon met een bezoek aan de Pou kham cave. Dit alles met chauffeur, tour guide en lunch.
Ik ben een beginnend reiziger, maar beginnend kayakker is wat overdreven. Met Sonja als stuurvrouw stappen we in de kayak met bloten voeten en zwemvest aan (beetje overdreven dacht ik, maar hoort erbij). Omdat het droogseizoen is moesten we op sommige stukken volgen ivm rotsen etc. En bij versnellingen(-kjes) wist de tourguide waar er doorheen te varen. Vastzitten was al knullig, maar we werden wat laat geinformeerd rechts aan te houden. Aan het versnellingkje erna hebben we ALLEN veel plezier beleefd want jut en jul krijgen het bij deze beginnersklas voor elkaar de kayak om te gooien. Sonja liet me achter met een omgekeerde boot en liet zich varen waar ik als Fred Flinstone met de hakken in de grond *stenen* de boot bij me probeerde te houden en om te draaien vanuit de bosjes. Boot weer back in business, en ik ben vrijwillig hierna als stuurman aan boord gaan zitten om Sonja uit het water te vissen. Lorette en Sanne pisten bijna in hun broek van onze kayakkunsten maar we hebben onze watertassen gewoon eens goed getest!

Op naar DE hoofdstad van Laos Vientiane. Maar wáárom dit de hoofdstad is, geen idee!? Zeker geen aanrader. De onderhandelingskills zijn dan wel ge-update.. inmiddels al dummies 2.0
Vanuit hier gingen we naar de 4000 Islands, het zuidelijkste puntje van Laos.
Maar voordat 'savonds de hippe winnie de pooh sleeping bus ons kwam ophalen hebben we als daklozen de shoppingmall vol met troep afgestruind in het kader van "we hebben toch niets beters te doen".

Eindelijk na deze lange rit (sleeping bus, mini-van en boot) aangekomen op Don Det, het zogenaamde party eiland van de 4000.. (uhu, alles is dicht na 23:00). Ingecheckt in onze schattige blokhuk met koude douche en een bakje water als doorspoeloptie, maar ach het kan ook niet altijd feest zijn.
Wederom hier ook een verkenningstocht op de fiets en zo ook het buureiland Don Khon gezien. Verse pizza met zonsondergang als afsluiter. Nu dus 4 dagen Thailand en 10 dagen Laos achter de rug. En op naar CambodJa!
De foto's zullen z.s.m. volgen :-)

  • 21 Januari 2014 - 19:29

    Mama:

    Hai Pita,
    Mooi verslag en volgens mij toch redelijk ontspannen om daar te zijn.
    Veel plezier.
    Liefs mama

  • 21 Januari 2014 - 19:54

    Wendy :

    Oh ja echt iets voor jou die kayak om te gooien, als ik bij jou in had gezeten had het denk ik niet anders geweest hoor hahaha.
    Lekker die massage, kende nie elke dag doen dushi want ja denk om je budget hoor met die prijzen ;-)
    Hoe is het eten daar? Ik wacht met smart op de ranzigste insecten die je hebt gefotografeerd en vervolgens opgegeten.
    Geniet ervan, denk aan je, liefs xx. Ps: ben ook benieuwd naar de foto's ja. Jij zeker weer stront-bruin.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Don Det Tok

* Asia * Aussie * Asia *

Gewoon omdat het kan...

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2014

Weer wat nieuwe ervaringen...

25 Januari 2014

Waanzin

21 Januari 2014

Omdat het kan

07 Januari 2014

Eindelijk lekker plat liggen

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 5629

Voorgaande reizen:

05 Januari 2014 - 24 Mei 2014

* Asia * Aussie * Asia *

Landen bezocht: